Στην κορυφή της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας βρίσκεται και το 2014 η Ελλάδα, καταδεικνύοντας ότι η ναυτοσύνη σε συνδυασμό με την επιχειρηματικότητα …
είναι στο DNA του Ελληνα. Η ελληνικών συμφερόντων ναυτιλία βρίσκεται στην πρώτη θέση του κόσμου όσον αφορά στη χωρητικότητα που ελέγχει και το στοιχείο αυτό, σύμφωνα με τους οικονομικούς αναλυτές, είναι σημαντικότερο από τον αριθμό πλοίων.
Η Ελλάδα ελέγχει το 15,17% του παγκόσμιου στόλου βάσει χωρητικότητας με 164 εκατομμύρια τόνους και ακολουθεί η Ιαπωνία με 13,8%, η Κίνα με 13,8%, η Γερμανία με 7,7% και την πεντάδα συμπληρώνει η Κορέα με 4,6%. Η Σιγκαπούρη ελέγχει το 3,98% και η Ταϊβάν το 2,74%. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Clarkson Research Services Limited, τον ακριβότερο στόλο όπως προκύπτει βάσει του τύπου πλοίων και της τρέχουσας αξίας τους στην αγορά τον έχει η Ιαπωνία με αξία τα 100 δισ. δολάρια. Ακολουθούν οι ΗΠΑ με 92 δισ., η Ελλάδα με 72 δισ., η Κίνα με 61 δισ. και η Γερμανία με 60 δισ. δολάρια. Η συνολική αξία του παγκόσμιου στόλου υπολογίζεται στα 809 δισ. δολάρια. Οι πρώτες πέντε χώρες βάσει αξίας στόλου ελέγχουν το 48% και οι 10 πρώτες με το ίδιο κριτήριο το 67% της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας όσον αφορά στα πλοία. Μέχρι τα τέλη Μαρτίου 2014, σύμφωνα με τα στοιχεία του Lloyd’s Register – Fairplay και του Committee, ο ελληνικών συμφερόντων ελληνόκτητος στόλος αυξήθηκε σε ποσοστό 5,7%.
Ειδικότερα, σε αριθμό πλοίων έφτασε τα 3.901, συνολικής χωρητικότητας 290,8 εκατομμυρίων τόνων, αυξημένος κατά 224 πλοία, χωρητικότητας 25,5 εκατομμυρίων τόνων. Σε αυτά υπολογίζονται και 378 πλοία χωρητικότητας 22,4 εκατομμυρίων τόνων που είναι υπό ναυπήγηση.
Οι κορυφαίοι
Οι κορυφαίοι Ελληνες πλοιοκτήτες με ιδιωτικές ναυτιλιακές εταιρείες μη εισηγμένες σε χρηματιστήρια, σύμφωνα με στοιχεία του οίκου Clarkson που καταρτίζει τη λίστα με βάση τον αριθμό πλοίων και όχι τη χωρητικότητα, και οι οποίοι βρίσκονται στην πρώτη πεντάδα είναι οι εξής:
■ O κ. Γιάννης Αγγελικούσης του ομώνυμου ομίλου με 96 πλοία συνολικής χωρητικότητας 18,6 εκατομμυρίων τόνων, με μέσο όρο χωρητικότητας τους 194.720 τόνους.
■ Ο κ. Βίκτωρας Ρέστης με την Enterprises Shipping που διαθέτει στόλο 81 πλοίων, συνολικής χωρητικότητας 7,185 εκατομμυρίων τόνων, με μέσο όρο τους 88.708 τόνους.
■ Ο κ. Ντίνος Μαρτίνος με τη Thenamaris, με 56 πλοία, χωρητικότητας 5,1 εκατομμυρίων τόνων.
■ Ο κ. Ανδρέας Μαρτίνος με τη Minerva Marine, με 53 πλοία, χωρητικότητας 6,1 εκατομμυρίων τόνων.
■ Ο κ. Γιώργος Οικονόμου με την Cardiff Marine, με 52 πλοία, χωρητικότητας 7,5 εκατομμυρίων τόνων.
Οσον αφορά στις εισηγμένες ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων, στην πρώτη πεντάδα βάσει της λίστας Clarkson βρίσκονται οι εξής:
■ Ο όμιλος Navios της κυρίας Αγγελικής Φράγκου, με 112 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 10,7 εκατομμυρίων τόνων, με μέσο όρο χωρητικότητας τους 95.919 τόνους.
■ Η Dynacom Tankers του κ. Γιώργου Προκοπίου, με 88 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 11,8 εκατομμυρίων τόνων και μέσο όρο τους 134.569 τόνους.
■ Ο όμιλος Τσάκου του κ. Παναγιώτη Τσάκου, με 74 πλοία, χωρητικότητας 6,8 εκατομμυρίων τόνων.
■ Η Costamare Shipping της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου, με 65 πλοία, χωρητικότητας 4,2 εκατομμυρίων τόνων.
■ Η Danaos Shipping του δρα Ιωάννη Κούστα, με 55 πλοία, χωρητικότητας 3,8 εκατομμυρίων τόνων.
Επενδύσεις
Μέσα στο 2014 οι Ελληνες πλοιοκτήτες έχουν υπογράψει συμβόλαια για ναυπηγήσεις πλοίων που αγγίζουν το 16,5% του συνόλου των παραγγελιών σε παγκόσμιο επίπεδο βάσει της χωρητικότητας των πλοίων. Επίσης έχουν αγοράσει συνολικά 139 πλοία, αξίας 3,4 δισ. δολαρίων. Οι επενδύσεις των Ελλήνων καραβοκύρηδων σε νεότευκτα και μεταχειρισμένα πλοία έως τις αρχές Μαΐου 2014 υπολογίζεται ότι ξεπερνούν τα 10 δισ. δολάρια έναντι 5 δισ. το ίδιο χρονικό διάστημα του 2013.
Ανά κατηγορία
Οσον αφορά στο ποσοστό ανά τύπο πλοίων που ελέγχουν σε παγκόσμιο επίπεδο, σύμφωνα με την Petrofin Research οι Ελληνες κυριαρχούν στους περισσότερους από αυτούς.
Στα δεξαμενόπλοια μεταφοράς πετρελαίου ελέγχουν το 24,9%, ήτοι 632 πλοία και το 24% της χωρητικότητας, έναντι 23,2% και 22,2% αντίστοιχα σε σχέση με το 2013 επί συνόλου 2.542 πλοίων. Στα bulk carriers ελέγχουν το 15,2% των πλοίων και το 15,1% της χωρητικότητας, έναντι 16,4% και 16,4% αντίστοιχα το 2013. Ελέγχουν 1.752 πλοία επί συνόλου 11.555 του παγκόσμιου στόλου. Στα LNG Carriers ελέγχουν το 10,9% των πλοίων και το 13,9% σε χωρητικότητα, έναντι 10,6% και 9,1% αντίστοιχα για το 2013. Οι Ελληνες ελέγχουν 183 πλοία επί συνόλου 1.677 που αριθμεί ο παγκόσμιος στόλος. Στα χημικά δεξαμενόπλοια και τα πλοία μεταφοράς παραγώγων πετρελαίου ελέγχουν το 8,4% των πλοίων και το 13,9% σε χωρητικότητα όπως και το 2013 που ήταν 8,4% σε αριθμό πλοίων αλλά 13,5% σε χωρητικότητα. Οι Ελληνες ελέγχουν 599 πλοία επί συνόλου 7.090. Στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ελέγχουν το 6,3% στα πλοία και το 6% στη χωρητικότητα, έναντι 7,9% και 7,5% αντίστοιχα για το 2013. Ητοι, 339 πλοία σε σύνολο 5.344. Στα επιβατηγά ελέγχουν το 5,2% σε αριθμό πλοίων (96 επί συνόλου 1.854) και το 5,7% σε χωρητικότητα, έναντι 4,2% και 3,1% το 2013.
Στα δεξαμενόπλοια μεταφοράς πετρελαίου ελέγχουν το 24,9%, ήτοι 632 πλοία και το 24% της χωρητικότητας, έναντι 23,2% και 22,2% αντίστοιχα σε σχέση με το 2013 επί συνόλου 2.542 πλοίων. Στα bulk carriers ελέγχουν το 15,2% των πλοίων και το 15,1% της χωρητικότητας, έναντι 16,4% και 16,4% αντίστοιχα το 2013. Ελέγχουν 1.752 πλοία επί συνόλου 11.555 του παγκόσμιου στόλου. Στα LNG Carriers ελέγχουν το 10,9% των πλοίων και το 13,9% σε χωρητικότητα, έναντι 10,6% και 9,1% αντίστοιχα για το 2013. Οι Ελληνες ελέγχουν 183 πλοία επί συνόλου 1.677 που αριθμεί ο παγκόσμιος στόλος. Στα χημικά δεξαμενόπλοια και τα πλοία μεταφοράς παραγώγων πετρελαίου ελέγχουν το 8,4% των πλοίων και το 13,9% σε χωρητικότητα όπως και το 2013 που ήταν 8,4% σε αριθμό πλοίων αλλά 13,5% σε χωρητικότητα. Οι Ελληνες ελέγχουν 599 πλοία επί συνόλου 7.090. Στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ελέγχουν το 6,3% στα πλοία και το 6% στη χωρητικότητα, έναντι 7,9% και 7,5% αντίστοιχα για το 2013. Ητοι, 339 πλοία σε σύνολο 5.344. Στα επιβατηγά ελέγχουν το 5,2% σε αριθμό πλοίων (96 επί συνόλου 1.854) και το 5,7% σε χωρητικότητα, έναντι 4,2% και 3,1% το 2013.
Οι στόλοι
Σε όλους σχεδόν τους τύπους πλοίων οι Ελληνες πλοιοκτήτες αύξησαν τη δύναμή τους, με πρώτα τα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου και σιδηρομεταλλευμάτων, τα οποία αυξήθηκαν κατά 116, ενώ 149 είναι υπό ναυπήγηση. Ακολουθούν τα μεταφοράς υγραερίου (LNG), που αυξήθηκαν κατά 43, ενώ 70 είναι υπό ναυπήγηση, 32 δεξαμενόπλοια με 44 υπό κατασκευή, 28 χημικά και μεταφοράς πετρελαϊκών παραγώγων, με 48 να είναι υπό ναυπήγηση, και κατά 19 τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ενώ 61 βρίσκονται στις γιάρδες. Αντίθετα, μειώθηκαν κατά 11 τα εμπορικά (cargo), χωρητικότητας 75.555 τόνων, κατά 9 τα επιβατηγά και κατά 3 άλλων τύπων πλοία.
Τα νηολόγια
Τα νηολόγια
Ο υπό ελληνική σημαία στόλος μειώθηκε κατά 10 πλοία και από τα 829 έπεσε στα 819. Αυξήθηκε όμως η χωρητικότητά του από τους 73,4 στους 76,1 εκατομμύρια τόνους. Το ελληνικό νηολόγιο κέρδισε σε χωρητικότητα 2,6 εκατομμύρια τόνους, η Λιβερία 3,4 εκατομμύρια τόνους και 36 ελληνικών συμφερόντων πλοία, η Μάλτα 3,1 εκατομμύρια τόνους και 31 πλοία, τα Νησιά Μάρσαλ 11 εκατομμύρια τόνους και 123 πλοία, η Κύπρος 1,03 εκατομμύρια τόνους και 7 πλοία, ο Παναμάς είδε στο νηολόγιό του να αυξάνεται ο ελληνόκτητος στόλος κατά 320.000 τόνους και 5 πλοία και η Σιγκαπούρη κέρδισε 1,6 εκατομμύρια τόνους και 5 ελληνόκτητα πλοία σε σύγκριση με πέρυσι. Τα περισσότερα ελληνικών συμφερόντων πλοία βρίσκονται στο ελληνικό νηολόγιο, 819 τον αριθμό, χωρητικότητας 76,1 εκατομμυρίων τόνων και ποσοστό 22% (επί συνολικής χωρητικότητας του ελληνόκτητου στόλου), ενώ ακολουθούν η Λιβερία με 678 πλοία, χωρητικότητας 49 εκατομμυρίων τόνων και ποσοστό 17%, τα Νησιά Μάρσαλ με 642 πλοία, χωρητικότητας 47,4 εκατομμυρίων τόνων και ποσοστό 16%, η Μάλτα με 592 πλοία, χωρητικότητας 44,6 εκατομμυρίων τόνων και ποσοστό 15%, ο Παναμάς με 393 πλοία, χωρητικότητας 23,3 εκατομμυρίων τόνων και ποσοστό 10%, η Κύπρος με 242 πλοία, 16,5 εκατομμυρίων τόνων και ποσοστό 6%, οι Μπαχάμες με 231 πλοία, 16,4 εκατομμυρίων τόνων και ποσοστό 6%.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου